Richard Thorell

Förstanamn på regionlistan och Socialnämndens ordförande i Mariestad

Er röst för ett starkt Skaraborg

Skaraborg ska vara en självklar del i regionpolitiken

Jag kandiderar till regionen för att företräda Skaraborg – och för att se till att hela Västra Götaland hänger ihop. Vi betalar samma regionskatt som Göteborgsområdet. Då ska vi också ha en fungerande vård, tillgänglig kollektivtrafik och infrastruktur som gör vardagen möjlig – även här.

Vård nära människor – inte långt bort i system

  • Fler ambulanser nära dig i Skaraborg
  • Kortare väntetider och snabbare läkarkontakt
  • Stärkt primärvård som avlastar sjukhusen
  • 15 dagars vårdgaranti till BUP
  • Mindre administration – mer tid för patienten

När du söker vård ska du mötas av hjälp, inte av köer eller krångel.
Det är ditt behov som ska styra – inte hur organisationen råkar vara byggd.

Skaraborg växer – regionen måste hänga med

Tillväxt skapar möjligheter, men också krav. När fler människor bor, jobbar och pendlar i Skaraborg måste regionen ta ansvar.

  • Bättre kollektivtrafik som fungerar även utanför storstäderna
  • Regional infrastruktur som knyter ihop Skaraborg med resten av länet
  • Rimliga restider för arbete, studier och vård
  • Investeringar där människor faktiskt bor och lever

Det ska gå att leva ett modernt liv i Skaraborg, utan att vara beroende av bil till allt eller tvingas flytta.

Lika skyldigheter ska ge lika service

Skaraborg är en självklar del av Västra Götaland. Regionpolitiken måste sluta utgå från storstadens perspektiv och börja planera för hela länet.

Erfarenhet som gör skillnad

Jag heter Richard Thorell, kommer från Mariestad och är gymnasielärare. Jag är en av Moderaternas kandidater från Skaraborg till regionfullmäktige. Jag tar med mig erfarenheter från Mariestad, där tydliga prioriteringar och fokus på resultat har bidragit till utveckling och framtidstro. Det perspektivet behövs också i regionpolitiken.

Därför söker jag ditt förtroende. För en region som håller ihop. För en vård som fungerar i vardagen. För ett Skaraborg som tas på allvar.

”Min drivkraft är enkel: en jämlik sjukvård i hela regionen. Det ska inte spela någon roll var du bor – det är lika långt från Skaraborg till Göteborg som tvärt om. Vi betalar samma regionskatt och ska ha samma tillgänglighet tillbaka.”

Richard Thorell, Kandidat till Västra Götalandsregionen

Att styra i minoritet är ingen ursäkt för passivitet – Regionen behöver en ny ledning

Mariestads-Tidningen 2026-04-21

Sjukvårdsfrågor dominerar ofta den nationella politiska debatten, inte minst i riksdagen. Det är i grunden rimligt. Staten sätter lagar och ekonomiska ramar, och regeringen har ett stort ansvar för helheten. Men i Västra Götaland är det regionpolitiken som avgör hur sjukvården faktiskt fungerar i vardagen.

I dag styrs Västra Götalandsregionen av den så kallade rödgröna ledningen, bestående av Socialdemokraterna, Vänsterpartiet och Miljöpartiet. De gör det i minoritet, men med fullt ansvar för regionens styrning, budget och prioriteringar. Det är de som leder arbetet, sätter agendan och fattar besluten i regionen.

Samtidigt hörs ofta krav uppåt. Regionledningen återkommer regelbundet med uppmaningar till regeringen om mer resurser. Som moderater i opposition i regionen har vi inga problem med att diskutera statens roll. Moderaterna har regeringsansvaret nationellt och tar det på stort allvar. Men pengar kan aldrig ersätta politiskt ledarskap.

Västra Götalands sjukvård fungerar i många delar väl, tack vare engagerade medarbetare och hög kompetens. Det är viktigt att säga. Men det finns också utmaningar som kräver tydliga vägval: hur resurser ska användas, vilka prioriteringar som ska göras och vilka beslut som inte längre kan skjutas på framtiden.

Här brister den rödgröna ledningen. För ofta blir lösningen att peka bort från det egna ansvaret i stället för att använda det mandat man faktiskt har. För ofta saknas viljan att fatta beslut som är nödvändiga, men politiskt obekväma.

Att styra i minoritet är ingen ursäkt för passivitet. Tvärtom kräver det ännu tydligare riktning och större ansvarstagande. Den som leder regionen kan inte nöja sig med att beskriva problemen och därefter begära mer pengar. Man måste också visa hur styrningen ska bli bättre.

Sjukvården i Västra Götaland styrs inte från regeringskansliet. Den styrs i regionen. Och det duger inte med att försöka lägga över ansvaret på någon annan, som de rödgröna gjort denna mandatperiod. Moderaterna är mer än redo att ta över ledarskapet i regionen, och faktiskt ta det ansvar som krävs.

Richard Thorell (M)

Mikael Faleke (M)

Petra Eggen (M)

Ronnie Brolin (M)

Helene Lundqvist (M)

Skaraborgs toppkandidater till regionen

 

 

Regionen måste kunna bättre

Mariestads-Tidningen 2026-04-16

Västra Götalandsregionen är Sveriges största region, och då är det extra viktigt att ha örat mot marken. Men så är det inte. Besluten flyttar längre bort från medborgarna och processerna blir alltmer svåröverskådliga, vilket riskerar att utvecklingskraften går förlorad. Det märks inte minst i kommuner som Mariestad och i Skaraborg, långt från regionens politiska och administrativa centrum i Göteborg.

Min erfarenhet är att regionen i dag i många delar fungerar som en stor administrativ koloss. Frågor bereds länge, ansvar fördelas ibland otydligt och viktiga beslut drar ut på tiden. För invånare och kommuner upplevs det som att avståndet mellan beslut och vardag har blivit större.

Som kommunföreträdare har jag sett hur detta påverkar människor i praktiken. Ett tydligt exempel är kollektivtrafiken. Genom skatteväxlingen har regionen tagit över ansvaret, men samtidigt har kommunernas möjligheter att påverka minskat. Frågor som borde vara relativt enkla att lösa, som att justera tider för en skolbuss så att elever får bättre förutsättningar för sin skoldag, kan ta mycket lång tid.

Under det senaste året har vi dessutom sett brister i leveransen, med återkommande avvikelser som direkt drabbar elever och familjer. När regionen dessutom brister i samverkan med den kommunalt upphandlade skolskjutsen får det direkta konsekvenser för elevernas skolresultat. När sådana frågor fastnar i långa processer skapas en känsla av avstånd mellan beslutsfattare och dem som berörs.

Detta är inte hållbart i längden. En region måste vara ett verktyg för utveckling, inte ett hinder. Den måste vara lyhörd, effektiv och närvarande, med ett tydligt fokus på medborgarnas behov. En region som rymmer både storstad och landsbygd måste också klara att arbeta likvärdigt i hela sitt område.

Det är därför jag vill ta ett större ansvar på regional nivå. Med erfarenhet från kommunal verksamhet och ett tydligt fokus på resultat vill jag bidra till kortare beslutsvägar, bättre samverkan och ett regionalt arbete som faktiskt tar sin utgångspunkt i människors vardag.

Ambitionen är tydlig: en region som fungerar lika bra i Skaraborg som i Göteborg – och som arbetar för medborgarna, inte för sig själv.

Richard Thorell (M)

Skaraborgsmoderaternas förstanamn till regionen

Den S-styrda regionen gör som den vill

Mariestads-Tidningen 2025-10-14

Svar på insändare från S seniorgrupp ” Vi är många som saknar buss 500”

Det är ert parti, tillsammans med V och MP, som styr regionen. Det är alltså ni själva som har det sista ordet vad gäller resandet och reseplaneringen i regionen. Vad gäller Mariestad hade vi moderater både vårt regionråd och vice ordförande i Västtrafik på plats här i våras och framförde orimligheten i omläggningen. Det är ju inte bara resenärer från sjukhuset som påverkas, utan flera hundra anställda på Kriminalvården.

Tillsammans med era kompisar i V och MP kräver ni dessutom tillägg och mer pengar från oss kommuner när problemen blir för stora och vi tvingas göra så kallade tilläggsköp, detta då vi redan gjort en skatteväxling.

Ändå stretar vi vidare här i Mariestad. Under 2026 tar vi fram en ny mobilitetsplan. Den nuvarande bygger på hur stan såg ut på 70- och 80-talet och passar inte ihop med hur Mariestad utvecklas. Detta har även S kommunstyrelseledamöter koll på.

Det största bekymret är dock att i alla frågor där kommuner och regionen inte är överens, där har regionen de facto vetorätt. Det spelar ingen större roll vad vi kommuner säger, den S-styrda regionen gör som den vill.

Richard Thorell (M)

Karin Reboli (M)

Ledamöter i Kommunstyrelsen

I Mariestad stärker vi stödet till barn med ny socialtjänstlag

Mariestads-Tidningen 2025-09-01

När skolorna nu startat höstterminen i Mariestad gör vi det med ett nytt kraftfullt verktyg – Sveriges nya socialtjänstlag. Lagen, som trädde i kraft 1 juli, gör det enklare att ge stöd tidigt och stärker samarbetet mellan skola och socialtjänst.

Vi i Mariestad har länge arbetat för att barn och unga ska få rätt hjälp i tid. Elevhälsan, socialtjänsten och skolan samarbetar redan tätt, men med den nya lagen sänks trösklarna ytterligare. Nu kan vi erbjuda stöd och rådgivning utan att det behöver bli en omfattande utredning.

Det här är ingen nystart från noll. Det är en förbättring av ett arbete som redan fungerar – men som vi nu kan göra ännu bättre. Tidiga insatser gör att fler barn klarar skolan, mår bättre och får en tryggare uppväxt.

I Mariestad ser vi den nya lagen som en möjlighet att utveckla ett ännu starkare skyddsnät runt våra barn. Det handlar om trygghet, tillit och att arbeta tillsammans för att barn ska lyckas.

Richard Thorell (M)

Socialnämndens ordförande

Johan Lindh (M)

Socialnämndens vice ordförande

Vi reformerar socialtjänsten för barnens skull

Mariestads-Tidningen 2025-09-01

Det finns tillfällen när politiken måste våga kliva fram, även om det innebär att göra upp med gamla system. För oss i Moderaterna är det självklart: barns trygghet får inte stå tillbaka för byråkrati, sekretessregler eller vuxnas ovilja att ta emot hjälp.

Sverige har alltför länge haft en socialtjänst präglad av stuprör, reaktivitet och politisk undfallenhet. Barn som lever i utsatthet har hamnat mellan stolarna. Information har funnits – hos skola, polis, vård och socialtjänst – men har inte fått delas. Resultatet? Barn har farit illa trots att vuxenvärlden visste, men inte fick agera.

Detta är ett svek mot samhällets mest utsatta – barn som behöver samhällets hjälp.

Nu gör vi upp med detta. Moderaterna genomför den största reformen av svensk socialtjänst på 40 år. Vi river de tystnadens murar som förhindrat samarbete. Vi sätter individen i fokus – inte systemets bekvämlighet. Vi levererar en socialtjänst som agerar tidigare, kraftfullare och tillsammans med andra myndigheter.

Konkret innebär det tre avgörande förändringar:

1. Sekretessen bryts där den skadar:
Vi har ändrat lagen så att socialtjänst, skola och polis får dela information – inte i största allmänhet, utan när det krävs för att skydda ett barn. Samverkan blir inte längre frivillig eller godtycklig. Den blir möjlig – och ibland skyldig.

2. Barnet går före förälderns vilja:
Det är barnets behov, inte de vuxnas inställning, som ska styra socialtjänstens arbete.

3. Förebyggande arbete blir ett krav:
Socialtjänsten ska inte bara reagera när skadan redan är skedd. Den ska vara ute i skolor, på fritidsgårdar, i bostadsområden. Det förebyggande arbetet blir en skyldighet – inte en ambition på marginalen.

Det här är inte bara en teknisk översyn – det är ett ideologiskt vägval. Vi i Moderaterna tar ansvar för att skapa en socialtjänst som ser, hör och agerar. Som sätter barnen i centrum. Vi vet att trygghet inte skapas av dokument och regelverk – utan av närvarande vuxna som vågar ingripa i tid.

Det finns krafter som hellre vill ducka. Som vill utreda vidare, tona ner problemen eller hålla fast vid ett system som uppenbart inte fungerar.

Vi väljer en annan väg.

Moderaterna står för en politik som ser verkligheten i vitögat och vågar göra det som krävs. Där andra blundar, levererar vi lösningar. Vi river murar, rensar i regelverken och prioriterar barnens trygghet.

För varje barn som får rätt hjälp i tid kan det vara skillnaden mellan utsatthet och framtidstro. Mellan att slås ut – och att få en ny chans. Det är därför vi gör detta.

Vi vet att Sverige kan bättre. Vi vet att socialtjänsten kan bli starkare. Och vi vet att barnen förtjänar mer än fina ord. De förtjänar handling. Det är vad vi moderater levererar.

Richard Thorell (M)

Socialnämndens ordförande

Johan Lindh (M)

Socialnämndens 1:e vice ordförande

Karin Reboli (M)

Ledamot Socialnämnden

Den S-styrda regionen gör som den vill

Mariestads-Tidningen 2025-10-14

Svar på insändare från S seniorgrupp ” Vi är många som saknar buss 500”

Det är ert parti, tillsammans med V och MP, som styr regionen. Det är alltså ni själva som har det sista ordet vad gäller resandet och reseplaneringen i regionen. Vad gäller Mariestad hade vi moderater både vårt regionråd och vice ordförande i Västtrafik på plats här i våras och framförde orimligheten i omläggningen. Det är ju inte bara resenärer från sjukhuset som påverkas, utan flera hundra anställda på Kriminalvården.

Tillsammans med era kompisar i V och MP kräver ni dessutom tillägg och mer pengar från oss kommuner när problemen blir för stora och vi tvingas göra så kallade tilläggsköp, detta då vi redan gjort en skatteväxling.

Ändå stretar vi vidare här i Mariestad. Under 2026 tar vi fram en ny mobilitetsplan. Den nuvarande bygger på hur stan såg ut på 70- och 80-talet och passar inte ihop med hur Mariestad utvecklas. Detta har även S kommunstyrelseledamöter koll på.

Det största bekymret är dock att i alla frågor där kommuner och regionen inte är överens, där har regionen de facto vetorätt. Det spelar ingen större roll vad vi kommuner säger, den S-styrda regionen gör som den vill.

Richard Thorell (M)

Karin Reboli (M)

Ledamöter i Kommunstyrelsen

I Mariestad stärker vi stödet till barn med ny socialtjänstlag

Mariestads-Tidningen 2025-09-01

När skolorna nu startat höstterminen i Mariestad gör vi det med ett nytt kraftfullt verktyg – Sveriges nya socialtjänstlag. Lagen, som trädde i kraft 1 juli, gör det enklare att ge stöd tidigt och stärker samarbetet mellan skola och socialtjänst.

Vi i Mariestad har länge arbetat för att barn och unga ska få rätt hjälp i tid. Elevhälsan, socialtjänsten och skolan samarbetar redan tätt, men med den nya lagen sänks trösklarna ytterligare. Nu kan vi erbjuda stöd och rådgivning utan att det behöver bli en omfattande utredning.

Det här är ingen nystart från noll. Det är en förbättring av ett arbete som redan fungerar – men som vi nu kan göra ännu bättre. Tidiga insatser gör att fler barn klarar skolan, mår bättre och får en tryggare uppväxt.

I Mariestad ser vi den nya lagen som en möjlighet att utveckla ett ännu starkare skyddsnät runt våra barn. Det handlar om trygghet, tillit och att arbeta tillsammans för att barn ska lyckas.

Richard Thorell (M)

Socialnämndens ordförande

Johan Lindh (M)

Socialnämndens vice ordförande

För ett tryggt och trivsamt Mariestad!